torstai 26. maaliskuuta 2015

Uni kiltti tule jo

Minulla on nyt reilu vuoden ajan aina silloin tällöin iskenyt tällainen hieman ikävä ongelma nimittäin unettomuus. Väsymys painaa päätä, mutta uni ei vain tule. Pyörin sängyssä edes takaisin ja paniikki iskee kun huomaa että herätykeen on enää muutama tunti jäljellä. Kerkeän aina myös kuvittelemaan seuraavan päivän minäni sillä osaan olla kyllä yksi kiukkupussi jos en saa nukuttua tarpeeksi ja osaan kyllä nukahdellakin kaikkialle aika kiitettävästi.

Olen nyt seuraillut tämän ongelman kulkua ja olen huomannut että tämä unettomuus on yleisimmillään juuri joko viikonlopun jälkeen tai aamuina jolloin minulla on erityisen aikainen herätys. Ihmettelen kyllä hieman molempia, sillä viikonloppuisin rytmini on lähestulkoon sama kuin viikollakin ja ei kai sillä pitäisi olla väliä monelta se herätys on aamulla. Erikoisinta on että unettomuutta minulla ei ole koskaan ollut silloin kun olen vapaalla. Päinvastoin! Aina viikonloppuisin kun nukun kuin tukki, etenkin silloin kun nukun samassa sängyssä Nielsin kanssa. Tällöin aivoni ottavat loparit aina jo kymmenen aikaan illasta vaikka aina yritän taistella unta vastaan.

Tämä unettomuusongelma alkoi minulla muutettuani tänne Hollantiin. Muistan jopa pelänneeni nukkumaan menemistä sillä en tykännyt yhtään sängyssä pyörimisestä. Tämä vaiva kyllä kuitenkin loppui heti kun työtkin loppuivat. Nätisti nukuin joka yö koko viime kesän ja itseasiassa melkein ongelmitta nukuin ensimmäiset 5kk tähän perheeseen tulon jälkeenkin, mutta nyt viimeisen kuukauden aikana ongelmaa on esiintynyt liiankin usein. Viimeisin kerta oli nyt tiistaina jolloin kävi niin että valvoin koko yön ja silloin aloin tosissani selvittelemään mikä on vialla ja mikä voisi auttaa.



Mielestäni olen alkanut kammoksumaan töitä nyt hieman enemmän kuin aiemmin. Ajatus yli 12h työpäivästä melkein pelottaa ja siksi ajattelen että tämä on osasyy unettomuuteeni. Ainakin viime vuonna Utrechtissä tämä oli hyvinkin mahdollista sillä suorastaan inhosin työtäni sillä jouduin tekemään niin paljon sellaista mikä ei missään tapauksessa olisi kuulunut minulle. Toinen tekijä unettomuudelle saattaa olla se fakta että olen ollut todella paljon kipeänä viimeisen parin kuukauden aikana. Joka viikko on ollut joko flunssaa, vatsatautia tai jonkinmoista tulehdusta. Olen ollut varmasti enemmän päiviä kipeä kuin terve. Myös pelko unensaannista voi hyvinkin vaikuttaa tähän ongelmaan ja siksi koitan kääntää ajatukseni enemmän positiivisemmaksii. Epäilen myös että niinkin tärkeä asia kuin patja jolla nukun on hieman liian kova minulle.

Kävin sitten monia ja taas monia keskusteluja ja kirjoituksia netissä läpi siitä mikä voisi auttaa ongelmaani ja löysin todella paljon vinkkejä mitä voisin kokeilla. Vinkkejä oli kuitenkin niin paljon että päätin poimia niistä itselleni ne jotka vaikuttivat olevan juuri minulle sopivia ja helposti toteutettavissa. Listani näyttää nyt tältä:

- Tuuleta huone ennen nukkumaanmenoa
- Reippaile päivällä ja vältä päiväunia
- Käytä hämärää valaistusta huoneessasi n. 1-2 tuntia ennen nukkumista
- Älä syö kovin raskaasti illalla
- Käy lämpimässä suihkussa
- Käytä korvatulppia
- Venyttele ennen sänkyyn menemistä ja tee sängyssä pieni rentoutumisharjoitus ( Löysin eilen
app storesta appin josta sai valittua kymmeniä erilaisia rentoutumisääniä ja tähän pystyi valitsemaan ajastimen kauanko ääntä soitetaan. Käytin eilen merenkohinaa ja linnunlaulua ja kuvittelin olevani Suomessa kesällä ja kyllä heti uni maistui!!) 
- Koita olla ilta hyvin rauhallisesti ja mennä rauhassa nukkumaan

Onko sinulla mitään vinkkejä mikä voisi auttaa unettomuuteen?
                                 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti